30/03/2020 - Salut

Atenció per WhatsApp i campanya als establiments comercials per fer front a la violència masclista en dies de confinament

El Servei d’Informació i Orientació de les Dones d’Arbúcies també amplia el seu horari d’atenció

L’estat de confinament que estem vivint arran de la crisi sanitària que del nostre país, pot incrementar les situacions de violència masclista que es produeixen als domicilis particulars. És per aquest motiu que des de les administracions públiques s’estan posant a l’abast tots els mitjans possibles per fer atendre i garantir la seguretat de les víctimes i dels seus fills i filles.

SIOD – Arbúcies
En l’àmbit municipal, el Servei d’Informació i Orientació a les Dones d’Arbúcies (SIOD) va ampliar el seu horari d’atenció telefònica, de les 9 del matí a 8 del vespre i també al correu electrònic siod@ajarbucies.cat.

Campanya Establiment segur contra la violència masclista
L’Ajuntament d’Arbúcies,a través de la Regidoria d’Igualtat, demana als comerços que estan oberts aquests dies de confinament que col•laborin amb la campanya Establiment segur contra la violència masclista, impulsada des de l’Institut Català de la Dona (ICD) i els Mossos d’Esquadra.

Aquesta iniciativa es concreta en posar en un lloc visible dels comerços un cartell amb el missatge següent: “Establiment segur contra la violència masclista. Si aquests dies de confinament sents que casa teva deixa de ser un espai segur per a tu o els teus fills i filles, aquí truquem per tu al 900 900 120 o al 112. #NoEstàsSola #JoActuo”.

Amb aquest missatge es vol ampliar el suport social a les dones que travessen aquestes situacions i que actualment poden estar aïllades. Una dona que s’acosta a un establiment i veu aquest cartell sap que pot comptar amb algú, que serà escoltada i podrà explicar la seva situació i que aquesta persona trucarà per ella al 900900120, per ser assessorada per professionals de l’advocacia, psicologia i l’atenció social, o al 112 en cas d’emergència.

Línia telefònica i correu electrònic
Una de les mesures adoptades des de la Generalitat va ser facilitar a les dones en situació de violència masclista l’accés telefònic i telemàtic i per a què, malgrat els serveis han alterat el seu funcionament pel que fa a presencialitat, també puguin ser ateses per una persona professional quan la situació ho requereixi. Per això, es va reforçar l’atenció de la línia telefònica 900 900 120, gestionat directament per l’ICD i que garanteix l’atenció en qualsevol moment i hora del dia i també a través de l’adreça de correu 900900120@gencat.cat.

WhatsApp
L’increment de trucades, del 34 per cent, al telèfon 900 900 120, ha fet que per millorar la resposta a la nova situació d’aïlllament i manca de mobilitat que dificulta l’accés de les dones i les joves als serveis presencials, i el suport dels familiars i les amistats, l’Institut Català de les Dones ha habilitat una nova línia d’accés a aquest servei a través del WhatsApp al número 671 778 540.

Pla de contingència per garantir la seguretat de les víctimes de violència masclista
Per altra banda, els Mossos d’Esquadra ha posat en funcionament la bústia de correu mossos.atenciovictimes@gencat.cat adreçada a potencials víctimes de maltractaments amb l’objectiu d’activar una comunicació àgil i efectiva en casos no urgents.

Els Mossos informen que els principals reptes als quals s’enfronten les víctimes en aquesta situació excepcional de confinament són:

- Major vulnerabilitat en estar aïllat/-da de l’entorn relacional (amics o entorn laboral).
- Dificultats per accedir als recursos especialitzats.
- Resistència a la interposició de la denúncia per por o per dificultats en adreçar-se a una comissaria o jutjat.
- Major control de la persona agressora.