03/04/2020 - Salut

El Govern activa ConfinApp, una aplicació basada en IA per gestionar amb la ciutadania les seves necessitats durant l'etapa del confinament i postconfinament

L’aplicació convida la ciutadania a identificar les necessitats socials que tenen durant el confinament perquè les empreses i startups puguin donar-hi resposta mitjançant una ‘hackató’. Les solucions tecnològiques s’integraran a l’app

El Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública ha posat avui en marxa ConfinApp, una aplicació que neix amb la voluntat d’esdevenir l’eina de referència per a la ciutadania per gestionar la fase de confinament i postconfinament.

ConfinApp, disponible al web https://confinapp.cat/ (i properament als markets de Google i Apple), pretén ser un acompanyament i la porta d’entrada a tota la informació i serveis que el Govern de Catalunya posa a disposició de la ciutadania, autònoms i empreses durant i després del confinament. Una de les principals funcionalitats és un assistent virtual basat en intelligència artificial (IA), orientat a donar resposta a les principals inquietuds o dubtes que aquesta crisi genera entre la ciutadania, des d’aspectes relacionats amb les mesures d’higiene i salut; els desplaçaments permesos i prohibits durant l’Estat d’Alarma; certificats i tràmits administratius; cobertures d’assegurances; aspectes tributaris; ajuts i mesures de suport a treballadors, empreses i autònoms; dubtes sobre el curs escolar, etc.

Un assistent cognitiu que interactua amb els ciutadans
L’assistent, en base a un entrenament del model d'intel·ligència artificial i a les capacitats de processament del llenguatge (PLN), permet establir una conversa amb la persona usuària en llenguatge natural i entendre-la per contestar de forma precisa la informació requerida. A més, l’assistent pretén generar un servei personalitzat i proactiu de manera que, en funció de les característiques de l’usuari, pugui recomanar informació d’interès.

Detectar i solucionar necessitats socials del confinament
ConfinApp pretén donar resposta a les necessitats que té la ciutadania durant l’etapa de confinament. Així, es demana a la ciutadania que ajudi a identificar necessitats socials pel que fa a aspectes com:

Relacions personals
Solidaritat entre veïns
Aprendre des de casa
Aprovisionament d’aliments
Sortir del confinament
Tornar a treballar
Atenció especial a col·lectius en risc d'exclusió

Per donar-hi resposta, el Departament, juntament amb la Fundació i2CAT i Mobile World Capital Barcelona a través de Digital Future Society, han llançat una ‘hackató’ dirigida al sector tecnològic i startups perquè puguin proveir solucions tecnològiques per donar resposta als reptes socials detectats. D’aquesta manera, es vol promoure la participació de la indústria TIC en el disseny de solucions web o apps mòbils per donar resposta a aquestes necessitats.

S’hi pot participar des de ConfinApp o des d’aquest enllaç: https://hackovid.cat/

Certificat autoresponsable de desplaçament i d’empresa de serveis essencials
ConfinApp incorpora, a més de l’assistent, altres funcionalitats com ara la generació del certificat autoresponsable de desplaçament en format digital descarregable, la possibilitat d’adjuntar el certificat d’empreses de serveis essencials per als desplaçaments de les persones treballadores i un test de velocitat de connexió a Internet de la persona usuària per conèixer l’estat de la connexió i identificar possibles incidències.