El Pacte d'Alcaldes i Alcaldesses és una iniciativa en què pobles, ciutats i regions es comprometen a reduir en un 20% les emissions de CO2 abans del 2020, com a resultat d'un augment del 20% de l'eficiència energètica, i arribar a una quota del 20% provinent de fonts d'energia renovables (pacte 20-20-20 pel 2020). Davant les previsions i la necessitat de fixar un nou termini, el 2021 es renova el compromís climàtic amb el nou Pacte d’Alcaldies per l’Energia i el Clima, que incorpora accions de mitigació, adaptació i resiliència i transició justa a partir de les següents premisses:
El Consell Comarcal de la Selva, l’any 2011, va crear l’Agència Comarcal de l’Energia de la Selva, actualment adscrita al Departament de Territori i Sostenibilitat, en data 15 de maig de 2012 es va aprovar el reglament regulador del servei de l’Agència i el 10 d’abril de 2014 s’aprovà l’actualització del seu projecte.
El Consell Comarcal de la Selva, per mitjà de l’Agència Comarcal de l’Energia, ha donat suport a la signatura del Pacte d’Alcaldes i Alcaldesses dels municipis de la comarca i s’ha encarregat de la redacció de PAES per a diferents municipis de la comarca, redacció d’informes de seguiment de PAES, així com la prestació del servei de comptabilitat i la gestió de subministraments energètics municipals, en el marc de les convocatòries d’ajuts impulsades per la Diputació de Girona dels darrers anys.
L’Ajuntament d’Arbúcies, en data 1 de desembre de 2011, va signar el Pacte d’Alcaldes i Alcaldesses, i ha redactat i aprovat definitivament el PAES en data 5 de febrer de 2013. Una de les actuacions considerades en el PAES és la implantació d’un sistema de control i seguiment tècnic del consum de subministraments energètics. El consistori va aprovar l’adhesió al nou Pacte el dia 26 de febrer de 2021.
L’Ajuntament d’Arbúcies el 2015 signa el conveni amb l’Agència Comarcal de l’Energia de la Selva que regula el servei de comptabilitat i gestió energètica municipal.
En aquesta mateixa línia, la Diputació de Girona aprova la convocatòria d’ajuts per a l’execució d’accions en el marc de la campanya “Del pla a l’acció” per a l’execució d’accions de millora de l’eficiència energètica i de reducció de l’emissió de gasos d’efecte hivernacle dirigida als ajuntaments de la demarcació de Girona signataris del Pacte d’Alcaldes. La subvenció inclou una línia específica (línia 1) d’ajut a serveis de comptabilitat i gestió de subministraments energètics municipals per a municipis de menys de 20.000 habitants. L’ajuntament d’Arbúcies any rere any sol·licita aquesta subvenció i gràcies a l’ajut rebut per la Diputació de Girona es finança gairebé la totalitat del servei de comptabilitat i gestió energètica (70%).
Subvencions rebudes per l’Ajuntament d’Arbúcies per part del Departament de Medi Ambient de la Diputació de Girona en concepte de Servei de comptabilitat i gestió de subministraments energètics municipals:
Any 2022 – 2.016,00 €
Any 2020 – 1.701,00 €
Any 2018 – 1.872,00 €
Any 2017 – 900,00 €
Any 2015 – 1490,00 €
Objectius del Servei de comptabilitat energètica:
Com es realitza la Comptabilitat energètica?
A través d’un programa informàtic, EnergiZa.
El programa EnergiZa és una aplicació web que permet gestionar i analitzar el consum energètic que generen les instal·lacions (equipaments, quadres d’enllumenat, quadres de bombeig, etc.) a partir de les dades del contracte signat amb les comercialitzadores i de la informació de facturació introduïda per a cadascuna de les pòlisses. Aquest programa, doncs, permet conèixer de forma exhaustiva els consums dels diferents punts de subministrament i controlar la comptabilitat energètica municipal.
La gestió del programa permet:
Què es gestiona amb el Servei de Comptabilitat Energètica?
L’Ajuntament d’Arbúcies té contractats 56 punts de subministrament elèctric, distribuïts de la següent manera: enllumenat públic 23, edificis municipals 29, estacions de bombeig 2 i semàfors 1.
La companyia comercialitzadora d’electricitat que té actualment contractada l’Ajuntament és ENDESA ENERGIA S.A.U a través de l’ACM.